Girer opp på E39
Det sprenges for fullt for nye tunnelgjennomslag på E39 mellom Os og Bergen. Det betyr høy aktivitet ved betonganlegg på begge sider av Bjørnefjorden.
Publisert: 13.09.2017
Både ferdigbetong fra Ølen Betongs anlegg på Fana, og elementer fra fabrikken i Sveio bidrar til den nye europaveien. To toløpstunneler skal bygges på den totalt 16,3 kilometer nye strekningen mellom Os og Bergen: Skogafjelltunnelen på 1,5 kilometer og Lyshorn- tunnelen på 9,2 kilometer. Skogafjellstunnel hadde gjennomslag i slutten av mars, og Lyshorntunnelen skal være ferdig i løpet av sommeren 2019.
Og tunnelelementene står klar for montering. Båtfrakten av elementer til tunnelene startet før sommeren.
- Ca. 15 båtlaster med totalt 8.000 elementer skal fraktes fra fabrikken i Sveio til Hanøytangen hvor de mellomlagres, inntil monteringen begynner i løpet av høsten, sier divisjonsleder for element, Geir Arild Søndenå.
November 2015 gikk første leveranse ferdigbetong til utbyggingen. Totalt skal Ølen Betong levere 120.000 kubikkmeter til prosjektet.
- Alt har gått etter planen og i begynnelsen av juni hadde vi tatt unna ca. 30-40 prosent av ferdig- betongleveransene. Vi regner med at aktiviteten også øker etter hvert som flere av tunnelløpene får gjennomslag og Veidekke starter opp andre innredningsarbeider som krever betong, forteller divisjonsleder for ferdigbetong, Stian Berge.
Produksjonen til nye E39 startet ved Ølen Betongs anlegg i Laksevåg for halvannet år siden. Sommeren 2016 åpnet Ølen Betong sitt tredje anlegg i bergensregionen. Det nye anlegget på Fana produserer hovedsaklig til den nye E39.
- Fana-fabrikken har hatt god produksjon siden den åpnet. Og til tross for at vi har hatt en innkjøringsperiode har vi klart å ta unna alt av leveranser underveis. Det nye anlegget har tatt over største delen av produksjonen til både E39 og Ulriken, mens anleggene våre på Askøy og Laksevåg tar hånd om produksjonen til andre entreprenører og privatkunder, sier Berge.